Sanal Gerçeklik için 3Ds Max Programında İnsan Bedeni Modellemek

Merhaba,

Bugün 3Ds Max programını ve MudBox programını kullanarak sanal gerçeklik uygulamalarında kullanmak amacıyla nasıl insan bedeni modellediğimi temel olarak anlatacağım. Öncelikle kullanmış olduğum programları tanıtmak istiyorum.

  1. 3Ds Max : Autodesk tarafından geliştirilmiş 3 boyutlu modelleme programıdır. Profesyonel olarak çok sık kullanılmasının yanında öğrencilere 3 yıllık ücretsiz lisans sağlamaktadır. Kaynak bulmak kolaydır. Ben insan modellerken temel olarak bu programı kullandım.
  2. MudBox : Autodesk tarafından geliştirilmiş 3B heykeltıraşlık programıdır. Öncelikli olarak dijital heykeltraşçılık, doku boyama, displacement ve normal map yaratımı ve tasarım görselleştirme aracı olarak kullanılmaktadır. Benim kullanma amacım 3Ds Max üzerinde geliştirmiş olduğum bedeni daha gerçekçi hale getirmektir.
  3. GİMP 2 :  GNU Image Manipulation Program, gelişmiş bir resim oluşturma ve fotoğraf düzenleme yazılımıdır. Gimp, özgür bir yazılım olup ücretsizdir. Benim kullanma amacım 3Ds Max üzerinde modelleme yaparken örnek olarak kullanacağım fotoğrafları düzenlemektir.

Beden modellemeye öncelikle 3Ds Max programında örnekleri rahatça inceleyebileceğim bir ortam oluşturmakla başladım. Bunun için programda bir adet kutu oluşturup bu kutunun iç taraftaki 3 yüzeyine modellemek istediğim bedenin 2 boyutlu resimlerini eklemem yeterli oldu.

Resim 1- Örnek resim eklemek.

      Bedeni modellemeye oluşturmuş olduğum örnek resimlere uygun bir kutu ekleyerek devam ettim. Oluşturmuş olduğum kutuyu “Editable Mesh” aracını kullanarak şekillendirdim ve sonuçta ulaşmak istediğim bedenin bölümlerini en basit haliyle modelledim.

Resim 2- Modellemiş olduğum bedenin en ham hali.

       Ortaya çıkan bu ham bedeni MudBox programına aktardım. MudBox programında beden üzerine kafa bölgesini ve elleri ekledim. Ayrıca beden üzerindeki keskin kısımları yumuşatarak daha gerçekçi hale getirdim.

Resim 3-MudBox programında elde ettiğim beden.

       Elde ettiğim bedeni tekrar 3Ds Max programına aktardım ve iskelet sistemini oluşturmaya başladım. İskelet sistemini oluştururken “Bone System” aracının “Edit Bones” eklentisinden faydalandım. Böylece hem insan bedenine uygun gerçekçi kemikler elde etmiş hem de “Bone System” aracının getirmiş olduğu faydalardan yararlanmış oldum. İskelet sistemini oluştururken örnek resimlerden ve modellerden yararlandım.

Resim 4- Oluşturmuş olduğum iskelet sistemi.

         Modellediğim iskelet sistemini beden ile birleştirdim. Bu birleştirme sonrasında kemikler ile bedenin birbirine uyuşmayan kısımlarını tekrar düzenledim. 3Ds Max programında bulunan “Skin” aracının yardımıyla kemikleri beden içerisinde tanımladım. Böylece kemikler hareket ettiğinde bedenin de hareket etmesini sağlamış oldum.

Resim 5- Beden ile kemiklerin birleştirilmiş hali.

        Son olarak modellemek istediğim bedenin kas sistemini oluşturdum. Bu sistemi oluştururken örnek modellerden ve resimlerden faydalandım. Kemikleri oluşturduğum gibi “Edit Bone” aracını kullandım. Oluşturduğum kas sistemini kemikler üzerine anatomiye uygun halde yerleştirdim.

Resim 6- Oluşturmuş olduğum kas sistemi.

Resim 7- Oluşturmuş olduğum bedenin kademe kademe son hali.

       Bugün beden modellemeyi en temel halde sizlere anlattım. Teşekkürler…

Mikail KARADENİZ

Selçuk Üniversitesi (Konya Teknik Üniversitesi) Elektrik Elektronik Mühendisliği 4. sınıf öğrencisiyim. 3D modelleme, yapay zeka, veri mühendisliği ve görüntü işleme konularına ilgiliyim. Yapmış olduğum çalışmalardan bazıları :

  1. Raspberry pi 3 ve python ile yüz tanıma uygulaması.
  2. Unity3D ile VR oyun geliştirme uygulamaları.
  3. C# ile arayüz geliştirme ve dosya işlemleri uygulamaları.

İletişim bilgilerim :

Mail Adresim :    eemmikail@hotmail.com

Linkedin Profil Adresim : www.linkedin.com/in/mikailkaradeniz